Crossmopeder är designade för både vägkörning och lätta terrängförhållanden. Med en maxhastighet på 45 km/h kan du effektivt navigera i stadsmiljöer samtidigt som du har möjligheten att utforska mindre tillgängliga vägar och stigar. Crossmopeder klass 1 erbjuder en spännande körupplevelse med sin robusta design och högre markfrigång, Om man är ute efter en cross moped för att tävla eller köra i terrängen så är det några saker man bör tänka på innan man gör sitt köp. Här är en köpguide och en lista med de bästa klass 1 crossmopederna på marknaden just nu.
Crossmopeder är utmärkta för dem som vill börja med motorcykelkörning, eftersom de ger en god grund i hantering och underhåll av motorfordon i terrängliknande förhållanden. Dessutom är de mindre och lättare än traditionella motorcyklar, vilket gör dem enklare att manövrera och parkera.
Om man vill ha en moped att göra tricks med är en crossmoped ett bra alternativ. Det finns även el crossmopeder som också kan vara ett bra miljövänligt alternativ. När det gäller stunt-tricks på en crossmoppe är det bra att välja en så lätt moppe som möjligt.
Vad räknas som en crossmoped?
En crossmoped är vanligtvis en typ av moped som är utformad för att användas både på vägar och terräng. Dessa mopeder är vanligtvis utrustade med grova däck, fjädringssystem som är anpassade för terrängkörning, och har ofta en upprätt körställning. De är särskilt populära bland ungdomar och äventyrslystna för sin förmåga att köra både på asfalt och på grusvägar eller i terräng.
Crossmopeder kan variera i storlek och prestanda, men de har vanligtvis mindre motorer än vanliga motorcyklar och är begränsade till lägre hastigheter för att uppfylla lagliga krav för mopeder. Deras design är också anpassad för att klara av ojämna underlag och terrängförhållanden, vilket skiljer dem från vanliga stadsmopeder.
Eftersom crossmopeder kan köras på både vägar och terräng, är de ett populärt val för dem som gillar att utforska olika typer av miljöer och körförhållanden.
En crossmoped har växlar medan en scooter har automat. Det är inte svårt att lära sig att växla utan man vänjer sig efter ett tag om man inte är van vid det. En vanlig scooter är bättre för pendling, medan en crossmoped är mer för skojs skull. Det kan vara roligare att köra en crossmoped, eftersom den kan köras på banor eller i skogen.
Cross mopeder klass 1
En cross moped klass 1 är en moped som har en maxhastighet på 45 km/h till skillnad från en moped klass 2 som endast går i 25 km/h som högst. För att åka på en crossmoped klass 1 måste man ha fyllt 15 år, du måste även ha hjälm på dig. Läs på om vilka regler som gäller för klass 1 mopeder om du känner dig osäker innan köpet.
Vilken crossmoped ska man köpa?
Om man funderar på att köpa en crossmoped finns det några saker man bör tänka på. För att få så mycket som möjligt för pengarna bör man se över vilka egenskaper man vill att cross mopeden ska ha. Storlek, motortyp och kvalitet påverkar priset.
En bra crossmoped klass 1 kännetecknas av hög tillförlitlighet, kvalitetskomponenter, stark motorprestanda och effektiv bränsleförbrukning. Bra mopeder har också välutformade fjädringssystem som klarar av både stadskörning och lätta terrängförhållanden. Säkerhetsfunktioner som stabila bromssystem och god belysning är också viktiga. En sämre moped kan däremot ha brister i dessa områden, vilket kan leda till ökad risk för olyckor, högre driftkostnader och en mindre tillfredsställande körupplevelse.
Du bör även fundera på em du vill ha en eldriven crossmoped. En elmoped cross är miljövänlig och billig i drift. Det bra om man kollar runt och jämför olika crossmopeder för att hitta den som man tycker är snyggast och lämpligast.
Vi listar bästa crossmoppen i olika kategorier och prisklasser så att du ska kunna hitta en cross moped som passar just dig. nedanstående modeller är bra alternativ som passar många olika typer av förare. Vi listar endast klass 1 cross mopeder.
Kriterier för bästa crossmopeden
Här är några faktorer som vi har övervägt för att utnämna den bästa crossmoppen:
- Prestanda: En bra crossmoped bör ha tillräcklig kraft och prestanda för att klara av terrängkörning och eventuella utmanande förhållanden. Det är viktigt att motorn är tillräckligt stark för att hantera uppförsbackar och svår terräng utan att tappa kraft.
- Fjädring: En effektiv fjädring är avgörande för att absorbera stötar och ojämnheter när du kör på terräng. En crossmoped med högkvalitativ fjädring kommer att ge en jämnare och mer bekväm körupplevelse, särskilt i grov terräng.
- Hållbarhet och tillförlitlighet: En bra crossmoped bör vara byggd för att klara av tuffa förhållanden och vara tillförlitlig även under krävande körning. Kvaliteten på material och komponenter samt tillverkarens rykte för tillförlitlighet är viktiga faktorer att beakta.
- Säkerhetsfunktioner: Crossmopeden ska vara utrustad med nödvändiga säkerhetsfunktioner som bromsar, ljus och signaler. Dessutom kan extra säkerhetsfunktioner som ABS-bromsar eller traktionssystem vara fördelaktiga för att öka kontrollen och säkerheten under körning.
- Kundrecensioner och expertomdömen: Positiv feedback från både användare och experter inom området.
Bästa crossmoped klass 1 är:
- Viarelli Supermotard (Bästa el crossmoped Klass 1 ”Bäst i test”)
- Moped Viarelli Motard (Bra och prisvärd crossmoped klass 1)
- Moped Viarelli Scrambler Klass 1 (Bra och billig moped cross klass 1)
- Derbi Senda DRD X-Treme (Crossmoped som passar både nya och erfarna förare)
- Malaguti XSM50 (Tuff crossmoped med snygg design)
Viarelli Supermotard (Bästa el crossmoped Klass 1 ”Bäst i test”)
Viarelli Supermotard är en klass 1 el cross moped med en kraftig motor på 3000 W. Den ger en tyst körglädje i skogen över både stockar och stenar. Maxfarten är 45 km/h och de kraftfulla skivbromsarna är effektiva och stoppar lika snabbt som ökningen av farten. Den har bromsskivor fram och bak. En justerbar fjädring fram och bak ger en behaglig färd.
LED-belysning runtom och en framlampa med ”Angel Eyes” gör det möjligt att köra på natten. Ett urtagbart litium-batteri tas enkelt ur vid laddning. Den är också utrustad med ett ”Keyless-Go-Systemet” som gör att man enkelt kan förbereda för körning. När man sätter sig på den bekväma sadeln och trycker på upplysta knappen så är crossmopeden redo för körning. Storleken är 208 cm lång, 86 cm bred och 115 cm hög med en vikt på 110 kg. Batteriet är 72 V 26 Ah med 700-800 laddcykler. Man kan åka 60 km på en laddning så batteriet räcker långt.
Köp Viarelli Supermotard från motorsweden.se
Moped Viarelli Motard (Bra och prisvärd crossmoped klass 1)
Motard är en typ av moped som intresserar många och denna modell är lättare att hantera, tack vare sin låga vikt. Även om en Motard kan liknas vid en form av offroadare, så är dennes däck mer släta. För de som gillar att ta sig upp på bakdäcken är denna modell ett bra alternativ. Då den är utrustad med snabb acceleration och rejäla bromsar.
Motorn har fördelar från offroads, samtidigt som dess syfte riktar sig mer till att passa för mer vardagslik körning. Tvåtaktsmotor på 49.3 cc, som når sin toppeffekt vid 6500 varv. Med hjälp av att motorn är vattenkyld kan den hela tiden leverera sin bästa effekt.
Viarelli Motard har en mer sportig häftig look med hållbart stål i ramen, sportigare däck som ger bättre fäste, aluminiumfälgar, fotpinnar i aluminium och med tåliga fotstöd som har förstärkts med ruggade ytor.
- Tvåtaktsmotor på 49.3 cc, som är vattenkyld
- Motorn har en max effekt på 3.5 kW och högsta hastighet på 45 km/h
- Denna Motard kan bära en last på upp till 150 kg
- Manuell växellåda, med 6 växlar
- Starka fälgar i aluminium och däcken är av sportig typ
- Hållbar ram i starkt stål
- Lättläst information på en LCD-display
- Sportig look och med bekväm stoppning i sadeln
Köp Moped Viarelli Motard – Klass 1 från motorsweden.se
Moped Viarelli Scrambler Klass 1 (Bra och billig moped cross klass 1)
Viarelli Scrambler är en moped som kan liknas vid en lättviktig motorcykel, av mer klassisk design. Finns i två olika färger. En modell med klassisk engelsk grön som har en brun sadel eller mattsvart med svart sadel.
Med däck av mer sportig look, som även ger bättre grepp på vägarna. Storlek på fälg fram är 18” och där bak är det 17”. Det är inte enbart designen på mopeden som ger den en känsla av en klassisk motorcykel, utan även dess ljud och köregenskaper.
Med mopedens vikt på 112 kg är det lätt och stabilt att ta sig fram på vägen. Greppvänliga däck och en lätthanterlig manuell växellåda som snabbt får upp dig och mopeden i den maximala hastigheten på 45 km/h. Kombinerat med en stående cylinder kan den klara mer tuffa körningar.
- Luftkyld motor på 49.5 cc
- Manuell växellåda med 4 växlar
- Snabbt att nå mopedens max hastighet på 45 km/h
- Trumbroms bak och skivbroms fram
- Mått på fälg fram är 18” och bak 17”
- Startas elektriskt och med kick
- Stark moped på 112 kg, som kan bära upp till 274 kg
- Två olika färgkombinationer på mopeden: engelsk grön med brun sadel eller mattsvart med svart sadel
Köp Moped Viarelli Scrambler Klass 1 från motorsweden.se
Derbi Senda DRD X-Treme 50 SM E4 (Crossmoped för både nya och erfarna förare)
Derbi Senda har hög utrustningsnivå, vacker finish och ger en frihet som passar både nya och erfarna förare. Den är utrustad med en 2-taktsmotor som uppfyller Euro 4 kraven och är miljövänlig och bränslesnål. Motorn har en elektronisk förgasare med tre katalysatorer som ger mycket kraft. En bakre stötdämpare ger via en kraftig svingarm formad i rostfritt stål optimal kraft över mopeden. Derbi Senda är utrustad med en 260 mm stor bromsskiva fram 220 mm bak som ger bra säkerhet. R modellen har 21 tum hjul fram och 18 tum bak med enduro däck.
SM modellen har 17 tums hjul fram och bak med vägdäck. Racing modellen har samma hjul som SM, men också justerbar frambroms och anodiserade aluminiumdetaljer. Det medföljer också en USD-gaffel av bra exceptionell kvalitet som ger 170 mm dämpning. Bränsletanken rymmer 7 l och bränslet är 95 oktan. Storleken är 200,3 cm lång, 81 cm bred och 86 cm hög med en vikt på 96 kg. Starttypen är kickstart och motorn är 2-takt 50cc. Hastigheten är 25 km/h klass och skivbromsar finns fram och bak.
Produkten har utgått – Se alternativ
Malaguti XSM50 (Tuff crossmoped med snygg design)
KSR-Moto har skapat en ny generations motard Malaguti XSM50 som är ungdomlig med sin design, snygga former och färger som syns. Det är en stabil moped som är byggd med lång kunskap inom motardsegmentet. Den ger en trygg och säker färd både på gropiga vägar och asfalt. En en cylindrig vätskekyld motor av AM6-typ är stabil både på tomgång och full gas. Man når snabbt upp maxfarten med den 6-växlade lådan och 17 tum däcken är stabila. Crossmopeden har en låg bränsleförbrukning och körningen är rolig så man vill köra mer. Storleken är 201 cm lång, 89 cm bred och 113 cm hög med en vikt på 113 kg. Den har elstart och kickstart med en effekt på 2,3 kW. Tankkapaciteten är 10 l och den drivs av 95/98 oktan bensin. Elmopeden har skivbroms bak och fram och kopplingen är manuell.
Produkten har utgått – Se alternativ
Billiga crossmopeder
Om man letar efter billiga crossmopeder är det också möjligt att köpa en begagnad el cross moped. Det är då bra att tänka på att man kan behöva meka med en gammal moped. När man köper en ny crossmoped ingår också garanti om ett fel skulle uppstå. Om man köper en crossmoped när det är rea eller kampanj kan man ändå hitta en crossmoppe till ett bättre pris. Man bör också välja en moped av god kvalitet för att den ska hålla bättre. Andrahandsvärdet ökar om du köper en crossmoped av bra kvalitet och du kan då sälja mopeden till ett högre pris. Köper man en begagnad crossmoped kommer livslängden inte bli lika lång och det kan vara svårt att sälja den vidare.